Arbejdsglæde og øget flow i medarbejdernes opgaveløsning med konkrete redskaber og tiltag
Er der, f.eks. i jeres arbejdspladsvurdering, APV, et særligt område, som trænger til en nærmere undersøgelse og et holistisk perspektiv på, hvordan arbejdsmiljøet konkret forbedres?
I denne workshop vender klæder vi jeres medarbejdere på til at mestre deres arbejdsopgaver med overskud, og ser på helheden i opgaveløsningen for sammen at skabe det bedste arbejdsmiljø, så I undgår frustration, udtrætning og sygefravær.
Vi dykker ned i helt konkrete arbejdsopgaver, udvalgt af jer, og finder løsninger på problemstillinger omkring jeres opgaveløsning.
I får samtidig indsigt i et undersøgelsesværktøj og dynamisk balance som metode, der efterfølgende gør jer i stand til at undersøge andre problemstillinger, arbejdsgange og -opgaver.
Under workshoppen opnår jeres medarbejdere bl.a.:
Målgruppe
Workshoppen er for arbejdspladser, der har fået øje på problemstillinger, arbejdsgange eller opgaver, som belaster medarbejderne.
Måske har I flere medarbejdere, der løser den samme type opgaver eller arbejder under ensartede rammer og vilkår, og hvor flere klager over ledbelastninger, spændinger, træthed og smerter forskellige steder i kroppen.
Måske har I generelt et (for) højt sygefravær. Begge scenarier kan være tegn på en ubalance mellem individuelle forudsætninger, krav og ressourcer i opgaveløsningen i det nære arbejdsmiljø, som denne workshop kan være med til at rette op på.
Workshoppen er for jer, der gerne vil vide mere om sammenhængen mellem krop og psyke, når det kommer til medarbejdernes trivsel og sundhed i den konkrete opgaveløsning. Den er lavet til jer, der søger en tilgang og et redskab, som både tager højde for ergonomien og det psykiske arbejdsmiljø og gerne vil ændre rammerne for jeres opgaveløsning.
Den er for jer, der har ret godt styr på rammer og vilkår, men alligevel oplever, at medarbejdere belastes i arbejdssituationer, og hvor det synes svært at indføre nye vaner og mønstre i en travl hverdag.
Workshoppen fungerer på tværs af fagligheder, men er bedst, hvis deltagerne har en fælles problemstilling, opgave eller ramme, som kan behandles.
Blandt de faggrupper, der allerede har haft glæde af workshoppen er:
- Pædagoger og medhjælpere i daginstitutioner
- SOSU-assistenter og -hjælpere, både på plejehjem og i hjemmeplejen
- Sygeplejersker og hjemmesygeplejersker
- Medarbejdere i produktionsvirksomheder med daglige løft, finmotoriske opgaver eller ensidigt arbejde
- Teknisk servicepersonale i kommunerne, der arbejder på forskellige matrikler
- Kontorpersonale på fælles-, enkeltrums- og hjemmekontorer
- Rengøringspersonale i kommuner og virksomheder
Vejledende priser
Halv dag eller aften arrangement
Fra 6.500 kr.
Hel dag
fra 9.800 kr.
Alle priser er eksklusive moms
I vælger selv de områder, der skal undersøges
I workshoppen får I indsigt i, hvordan virksomhed, ledelse og medarbejdere kan tage et fælles ansvar for at forbedre det nære arbejdsmiljø i jeres organisation. I får overblik over årsagen til ubalancer i konkrete arbejdsopgaver helt ned på et individuelt niveau, og støtte til at fjerne dem.
Forud for workshoppen vælger I selv 1-3 problemstillinger eller arbejdsopgaver, det er vigtigt for jer at forbedre. Centrale temaer kan være:
- Forflytninger
- Stillesiddende arbejde
- Fælles storrumskontor
- Hjemmearbejdspladsen
- Ensidigt og gentaget arbejde
- Løfteteknik
- Arbejde med børn
- Arbejde med sårbare mennesker
- Arbejde i gulvhøjde
Workshoppen er en blanding af teoretiske oplæg og små øvelser, men generelt lagt praktisk an. Gennem øvelserne får I forståelse for, hvordan ergonomiske principper kan understøtte den enkeltes krops muligheder og begrænsninger i relation til specifikke arbejdsopgaver.
Vi undersøger i en samskabende proces balancen mellem omgivelser, opgaver og individuelle forudsætninger, og spotter i fællesskab hvilke konkrete tiltag, der kan forbedre arbejdsmiljøet for den enkelte. I sidste del af workshoppen sætter vi også fokus på, hvordan nye vaner kan implementeres på en god måde. Vi identificerer den korteste vej til succes og sætter handling bag næste skridt.
Undervisningen er i øjenhøjde og nærværende. Den tager udgangspunkt i medarbejdernes hverdag, og ny viden omsættes til praksis.
Vejledende priser
Halv dag eller aften arrangement
Fra 6.500 kr.
Hel dag
fra 9.800 kr.
Alle priser er eksklusive moms
Ofte stillede spørgsmål
Bliver workshoppens indhold tilpasset os?
Workshops med Inner Drive er altid skræddersyet efter modtageren.
Workshoppen om Arbejdsopgaver og det nære arbejdsmiljø tager udgangspunkt i nogle problemstillinger, I selv har valgt på forhånd. Hvis de er meget bredt skitseret, sikrer jeg mig altid, at deltagerne selv har været med til at udvælge emnet. Derved opnås nemlig det bedste udgangspunkt for at arbejde konkret med problemerne under workshoppen og gøre øvelserne så nærværende som muligt.
Den endelige agenda afhænger dels af deltagerantallet, dels af hvor mange problemstillinger I ønsker gennemgået, og dels af jeres behov for hjælp til implementering. Jeg underviser altid i “øjenhøjde”, forstået sådan, at det, der i undervisningssituationen er mest relevant for jeres medarbejdere, også er det, der får mest plads. Derfor er to workshops med Inner Drive aldrig ens, selvom de har samme overordnede tema.
Hvor mange deltagere kan der være?
Som udgangspunkt er 3-16 deltagere optimalt, men et større deltagerantal er også muligt.
Ved flere end 20 deltagere, tager det dog lidt længere tid at komme godt rundt om emnet, og det kan være fordelagtigt i større grad at arbejde i grupper end i plenum undervejs.
Kontakt mig derfor, hvis I er flere end 20 personer, der gerne vil deltage i workshoppen. Så laver vi en aftale ud fra jeres behov, hvor der skabes de optimale forhold for deltagerne, både angående tid og udbytte.
Kan fysisk belastede medarbejdere deltage?
Ja, man kan sagtens deltage i workshoppen, selvom man har fysiske problemer.
For at få de praktiske øvelser til at glide smertefrit, spørger jeg altid på forhånd ind til, om nogen har skader og belastninger, og hjælper dem med at vurdere, hvad de kan deltage i undervejs, og hvordan de bedst passer på sig selv.
At tage ansvar for eget arbejdsmiljø er altid vigtigt – også når man deltager i en workshop med Inner Drive.
Hvor bliver workshoppen holdt?
Workshoppen afholdes på egen arbejdsplads. Optimalt set i et lokale, hvor der både er plads til at undervise deltagerne og gulvplads til bevægelse. Eventuelt kan dog benyttes et tilstødende lokale til dette.
Afhængigt af den valgte problemstilling, og hvor stor indflydelse omgivelserne har for den opgave, der skal kigges på, kan det i øvrigt være rart, at vi har adgang til eller jeg har set de aktuelle omgivelser forud for workshoppen. Så kan jeg på forhånd vurdere, om det giver mening at afprøve eller vise noget mhp. at opnå en bedre forståelse for alle.
I selve undervisningslokalet skal der være en projektor, så det er muligt at vise Power Point, og/eller en flipover, whiteboard, tavle e.l.
Hvornår starter og slutter workshoppen?
Det konkrete tidspunkt aftales ved booking og fastsættes efter, hvad der passer bedst på jeres arbejdsplads.
En halvdags workshop kan således både afvikles i dagtimerne og som fyraftensmøde, f.eks. i tidsrummet kl. 17-21.
Som fyraftensmøde indlægges der typisk en spisepause af 30-40 minutters varighed undervejs. Fastholdes den angivne tid på 3,5 time, afvikles workshoppen som udgangspunkt med små, korte pauser mellem sessionerne og uden større forplejning.
Hvad er inkluderet i prisen?
Prisen indeholder både forberedelse og afvikling af selve workshoppen, herunder eventuelle undervisningsmaterialer.
Den inkluderer også en kort opfølgning på skrift/e-mail til arbejdspladsens kontaktperson, typisk med en opsamling på de fokuspunkter, der er fremkommet under workshoppen, samt de vigtigste anbefalinger, betragtninger eller forslag til, hvordan man på arbejdspladsen kan arbejde videre på både ledelses-, team- og medarbejderniveau.
Forplejning og lokaleleje er som udgangspunkt virksomhedens ansvar, og derfor ikke inkluderet i prisen.
Transportudgifter er heller ikke inkluderet, og kan derfor medføre et mindre tillæg.
Er der mulighed for yderligere opfølgning?
Efter alle workshops med Inner Drive vil jeres kontaktperson modtage en kort opfølgning på skrift/e-mail, der typisk samler op på de fokuspunkter, der er fremkommet under workshoppen, samt angiver de vigtigste ideer til, hvordan man på arbejdspladsen kan arbejde videre på både ledelses-, team- og medarbejderniveau.
Afhængigt af den konkrete problemstilling anbefales det derudover, at der følges op efter 3 og/eller 6 måneder, da det har stor betydning for, om implementeringen af nye rutiner lykkes.
Inner Drive vil gerne støtte op om jeres ønske om at skabe reel forandring og tilbyder derfor opfølgning på 1,5 -2 timer for op til 20 personer til en favorabel pris. Læs mere om muligheden under fanen Opfølgning
Vejledende priser
Halv dag eller aften arrangement
Fra 6.500 kr.
Hel dag
fra 9.800 kr.
Alle priser er eksklusive moms
Det er afgørende at følge op
Afhængigt af de konkrete problemstillinger, I vælger at undersøge i denne workshop, kan det anbefales, at I følger op på indsatsen efter 3 og/eller 6 måneder. Det har stor betydning for, om implementeringen af de nye rutiner lykkes.
Hvis Inner Drive skal hjælpe
Såfremt I ønsker Inner Drives hjælp til dette, tilbyder jeg en opfølgning på 1,5 -2 timer for op til 20 personer. Den kan f.eks. bruges til at samle op og genopfriske den viden, I fik på workshoppen, eller til at få sparring på det, I har afprøvet. Det kan også “bare” være det lille ekstra krydderi, der ikke var plads til på workshoppen, f.eks.:
- Effektiv pausekultur, der lader batterierne op
- Målrettede øvelser, tilpasset medarbejdernes behov
- Rådgivning på baggrund af observation og analyse af en specifik arbejdssituation (enkelte udvalgte medarbejdere)
- Konsulentbistand (til udvalgt styregruppe) til at implementere og arbejde systematisk med arbejdsmiljøet og de værktøjer, I fik på workshoppen
Typisk vil det i løbet af workshoppen vise sig, hvilken opfølgning, der giver mening.
Vejledende pris
Indenfor seks måneder efter afholdelse af workshoppen, er den vejledende pris for denne type opfølgning 3.200 kr. eksklusive moms, men inklusive forberedelse og et kort onlinemøde med kontaktperson eller styregruppe.
Vejledende priser
Halv dag eller aften arrangement
Fra 6.500 kr.
Hel dag
fra 9.800 kr.
Alle priser er eksklusive moms
Opfølgning efter 3-6 mdr (1,5 -2 t.)
3200 kr.
Alle priser er eksklusive moms